Armenia’s Broadcast License Fiasco

NCTR Votes on A1+ License

Armenia -- NCTR votes on "A1+" and "ArmNews" Applications for Broadcast License, Yerevan, 16Dec2010, © Photo by Gegham Vardanian

Armenia’s embattled A1+ TV company, which has been off the air for almost a decade, has been defeated in another frequency tender administered by the state regulator after allegedly submitting fraudulent documents. Continue reading

Advertisements

Armenia’s rebel TV goes live again


A1+, Armenia’s leading independent television station has officially started live broadcasting for the first time in 8 years after being controversially pulled off the air by the authorities. Continue reading

8 Years Have Passed Since A1+ TV Company Closure


The most trusted name in Armenian broadcast news at the time, “A1+” TV channel was shut down on April 2, 2002 having lost its broadcast license in a competition held by Armenian National Commission on Television and Radio (NCTR), a state licensing authority fully controlled by president Robert Kocharian.

8 years on, the International Federation of Human Rights (FIDH), Committee to Protect Freedom of Expression, Yerevan Press Club, Internews Media Support NGO, Media Diversity Institute-Armenia, Armenian Helsinki Committee, Foundation against violation of law, Civil Society Institute express their concern about the restrictions to the freedom of speech and media in the Republic of Armenia. Continue reading

7 years have passed since closure of A1+

The most trusted name in Armenian broadcast news at the time, “A1+” TV channel was shut down on April 2, 2002 having lost its broadcast license in a competition held by Armenian National Commission on Television and Radio (NCTR), a state licensing authority fully controlled by president Robert Kocharian.

“A1+” took part in 12 broadcast license competitions since than and lost all of them. After failed attempts to regain a license through NCTR-administered competitions or through the Armenian judicial system, “A1+” turned to the European Court of Human Rights, which, having considered the case, ruled on June 17, 2008, that the refusals to grant a broadcast license to “Meltex” LLC were a violation of Article 10 of the European Convention, i.e., of “the right of the applicant to freely impart information and ideas”.

Today, months after ECHR ruling, years of struggle by “A1+”, along with media and human right’s NGOs, numerous calls by the international community to settle the issue, “A1+” is still off the air, although it’s faithful viewers can still get it on “A1+” website, YouTube channel and blog.